افزودن چربی های سالم به وعده های غذایی پرکربوهیدرات، قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع 1 را بهبود می بخشد

 23 فوریه 2016- افزودن چربیهای سالم مانند روغن زیتون فرابکر یا سایر انواع چربیهای سالم به وعده های غذایی پرکربوهیدرات برای کنترل قندخون افراد مبتلا به دیابت نوع 1 مفیداست.

 درحقیقت افزودن این گونه چربیهای سالم به غذاهای پرکربوهیدرات(غذاهایی با نمایه ی گلایسمی بالا)  موجب کاهش قند خون این افراد می شود.

 محققان گروه پزشکی بالینی و جراحی دانشگاه Federico IIدر ناپل دراین مطالعه دریافتند که چربیهای غیر اشباع مونو می توانند تأثیر کربوهیدرات ها را درافزایش قندخون این افراد خنثی کند. دراین تحقیق 13 فرد مبتلا به دیابت نوع 1 که با پمپ انسولین قند خون خود را کنترل می کردند، شرکت داشتند. محققان مقدار قندخون این افراد را پس ازصرف غذا بررسی کردند.

پس از صرف غذای کم کربوهیدرات، مقدارو کیفیت چربیها سبب ایجاد تغییر اندکی بر مقدار قندخون بیماران شد اما پس از صرف غذاهای پرکربوهیدرات مقدار قند خون افرادیکه مقادیر زیادی چربی با کیفیت بالا استفاده کرده بودند، آهسته تر افزایش یافت. روغن زیتون فرابکر بویژه موجب بهبود چشمگیر قندخون پس از غذا در این افراد گردید.

محققان می گویند: نتیجه ی این تحقیق از نظر بالینی برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 بسیار مهم است، زیرا ترکیب اثرات غذاهای کربوهیدراتی و نوع چربی باید برای زمان و دوز انسولین پرندیال(زمان صرف غذا) درنظر گرفته شود.

 این مطالعه برای اولین بار نشان داد که نوع چربی مصرفی تأثیر چشمگیری بر قند خون پس از غذای بیماران مبتلا به دیابت دارد.

دیابت، چربیها و کربوهیدرات ها

اگر چه به علت تعداد کم افراد شرکت کننده، این تحقیق دارای محدودیت هایی است اما نتایج آن تأثیر قابل توجهی بر تحقیقات رو به رشد بروی کاهش مصرف کربوهیدراتها در رژیم افراد دیابتی دارد. در بسیاری از مطالعات انجام شده بر مفید بودن رژیم غذایی حاوی مقادیر کم کربوهیدرات های تصفیه شده و روغن های پرکیفیت و سالم  برای افراد  دیابتی تاکید می شود. نتایج این تحقیق درمجله ی Diabetes Care منتشر شده است. چنانچه علاقمند به دانستن مطالب بیشتری در مورد رژیم های کم کربوهیدرات هستید، به برنامه ی low-carbکه یک برنامه ی ده هفته ای رژیم غذایی کم کربوهیدرات می باشد، اینجا کلیک کنید.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2016/feb/adding-healthy-fats-to-high-carb-meals-improves-blood-glucose-levels-in-people-with-type-1-diabetes,-study-finds-91688817.html